Tuesday, October 19, 2010

Proses Meratakan Tanah

16 & 17 Oktober

Khidmat pekerja binaan dari CIDB merangkap pekerja upahan sambilan untuk kerja-kerja pembinaan pejabat digunakan bertujuan mempercepatkan proses pembinaan.2 orang pekerja tambahan ini memulakan kerja-kerja pertukangan dengan proses membancuh simen secara manual.Proses membuat rasuk jalur untuk menempatkan dinding bangunan dimulakan dan adalah penting untuk memastikan rasuk yang terhasil adalah searas dengan permukaan tanah bagi memudahkan kerja-kerja mengikat bata dilakukan kelak.
Kerja-Keras pasti membuahkan Hasil,Kerajinan adalah kuncinya. Dan mesti ingat Pertanian adalah Perniagaan

hubungan mesra menjadikan kerja-kerja lebih mudah dan selesa.Proses meratakan permukaan rasuk.

Rasuk yang telah siapsedia menunggu untuk proses mengikat bata.


Sekali Lagi khidmat Jentera diperlukan, hal ini disebabkan longgokan anak kayu yang masih basah dan kelihatannya yang menggunung menjadikan kerja-kerja pembersihan menjadi amat sukar dilkukan dengan tenaga manusia..Bermula seawal jam 9 pagi sehinggalah jam 4 petang , kerja-kerja penolakan diteruskan. Malangnya oleh kerana ketidak perihatinan dengan alasan tanah yang lembik sedikit lagi himpunan anak kayu dibiarkan. Permukaan yang masih belum benar-benar rata menyebabkan penyewaan jentera buat kali ke empat diperlukan.
Sebahagian tanah yang telah diratakan. (Bahagian Selatan)

Bahagian Barat, susunan bata oleh mr farhan..katanya untuk memudahkan kerja...terdapat sedikit lagi kawasan yang belum di bersihkan.

Kerja perataan oleh jcb..

Sebahagian tanah yang telah diratakan(sebelah barat laut)




Inilah sebabnya mengapa pagar penting untuk projek ditapak sebegini.
Hari-hari berikutnya merancang untuk proses pemagaran dan pendaftaran TNB bagi memperolehi sumber elektrik.
Drawing untuk plan tanah dan susun atur polibeg.Juga boleh buat anggaran untuk sistem perpaipan dan pemagaran ladang kelak.


No comments:

Post a Comment